Polkemalla teet hyvää itsellesi ja ilmastolle!

Toukokuussa 2020 #bongaaboksi-lähettiläämme tutustuivat kestävämpään arkiliikkumiseen kokeilemalla erilaisia sähköavusteisia taakkapyöriä. Kokeilijoiden kokemukset on koostettu tälle sivulle sekä Valonian Instagram-kohokohtiin: Osa 1 | Osa 2  (katselu edellyttää kirjautumista Instagramiin)

Kampanjapyörän bongatessaan saattoi osallistua arvontaan, jonka palkintona oli 300 euroa käyttörahaa omiin pyörähankintoihin. 

Polkemalla teet hyvää itsellesi ja ilmastolle!

Toukokuussa 2020 #bongaaboksi-lähettiläämme tutustuivat kestävämpään arkiliikkumiseen kokeilemalla erilaisia sähköavusteisia taakkapyöriä. Kokeilijoiden kokemukset on koostettu tälle sivulle sekä Valonian Instagram-kohokohtiin: Osa 1 | Osa 2  (katselu edellyttää kirjautumista Instagramiin)

Kampanjapyörän bongatessaan saattoi osallistua arvontaan, jonka palkintona oli 300 euroa käyttörahaa omiin pyörähankintoihin. 

Kokeilijat ja kokemukset

Kaisa, Turku

Babboe Curve -laatikkopyörä

Kaisa on paikkatietoinsinööri, jonka perheeseen kuuluu puoliso sekä 5- ja 2-vuotiaat lapset. Kaisa on tottunut arjessaan liikkumaan niin autolla, Fölillä kuin juostenkin, mutta laatikkopyörä oli uusi tuttavuus perheelle. Kaisan perhe pohti kokeilun aikana, miten pyörällä voisi korvata kakkosauton, ja tuli siihen tulokseen, että erityisesti kaupunkiolosuhteissa tämä olisi hyvinkin varteenotettava kulkupeli lapsiperheelle.

Suvi, Turku

Bakfiets Cruiser -kaksipyöräinen laatikkopyörä

Yksilapsisen perheen lääkäriäiti Suvi pyöräili töihin ja päiväkotiin kesät talvet lapsi pyörän tarakalla jo ennen kokeilua. Kokeilun aikana Suvi totesi, että pyöräilyn ilo kasvoi ja pyörämatkat pitenivät. Kilometrejä kertyi 12 päivässä 300! Kokeilupyörä muuttikin pysyvästi Suvin perheeseen kokeilun päätteeksi.

Kirsi, Naantali

TERN GSD S10 -pitkäperäpyörä

Kirsi työskentelee Naantalin kaupungilla toimistosihteerinä. Kokeilun aikana Kirsi kokeili pitkäperäpyörää, jolla Kirsi uskaltautui polkemaan myös 15 kilometrin työmatkansa. Kirsin työmatkalla pyöräilyolosuhteet ovat haastavat, mutta Kirsi koki, että mikäli reitillä olisi pyörätiet tai leveämmät pientareet, voisi sähköpyörällä matkustusmukavuuden puolesta kulkea säännöllisemminkin.

Seikowin päiväkoti, Uusikaupunki

HUSKY Cargo -kolmipyöräinen laatikkopyörä

Seikowin päiväkodin käytössä ollut pyörä pääsi kahden viikon aikana mukaan niin päiväkodin arkeen kuin työntekijöiden vapaa-ajan retkillekin.

Poimintoja bongauksista

Kampanjapyörän bongaamalla arvontaan osallistuneita pyydettiin kertomaan, miten toivoisivat kotikuntansa edistävän ilmastoviisasta arkiliikkumista.

Vaihda fillariin ja tee konkreettinen arjen ilmastoteko! Pohdituttaako polkeminen? Kampanjan aikana paljastimme pyöräilyyn ja sen ilmastovaikutuksiin liittyviä faktoja.

Tiedätkö, kuinka monta prosenttia automatkoista on alle 5 kilometrin pituisia?
Kurkista kääntöpuolelle!

Automatkoista melkein puolet (43%) on alle 5 km!
Juuri näillä matkoilla kannattaisi suosia pyöräilyä. Lyhyillä matkoilla polkupyörä on usein nopeampi ja sujuvampi kulkuväline.

Vaihtamalla kakkosauton sähköavusteiseen pyörään säästät selvää rahaa!
Kurkista kääntöpuolelle!

Vaikka sähköpyörä maksaakin perinteistä fillaria enemmän, oletko laskenut, kuinka paljon säästäisit ajoneuvoveron, polttoainekulujen, vakuutus- ja pysäköintimaksujen sekä huoltokustannusten jäädessä pois?

Tiedätkö, miten suuri osa aikuisväestöstä liikkuu terveysliikuntasuositusten mukaan riittävästi?
Kurkista kääntöpuolelle!

Vain joka kymmenes aikuisväestöstä liikkuu terveysliikuntasuositusten mukaisen määrän viikottain. Työmatkapyöräily on oivallinen tapa lisätä liikuntaa arkeen!
Puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa päivittäin, esimerkiksi 4–5 kilometrin työmatkan pyöräily tai kävely, parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa. (UKK instituutti)

Tiedätkö, mikä on useimmiten nopein kulkuneuvo alle 7 kilometrin matkoilla?
Kurkista kääntöpuolelle!

Pyörähän se on yleensä nopein kulkuneuvo alle 7 kilometrin matkoilla!
Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen vähentää myös ruuhkia: jokaista autoa kohden liikenteeseen mahtuu 5 pyöräilijää.

Tiesitkö, että Turussa on laadittu pyöräilyn kehittämisohjelma vuodelle 2029?
Kurkista kääntöpuolelle!

Tavoitteena on lisätä pyöräilyn suosiota Turussa parantamalla mm. liikenneturvallisuutta, pyöräteiden yhtenäisyyttä, kattavuutta ja pyöräteiden ylläpitoa.
Yksi näkyvä muutos tulevaisuudessa tulee olemaan niin kutsutut pyöräkadut, joilla liikenne kulkee pyöräilijän ehdoilla!

Tutustu ohjelmaan

Sähköpyöräilystä ajatellaan toisinaan, ettei se ole oikeaa liikuntaa.
Kurkista kääntöpuolelle!

Sähköavusteinen pyöräily täyttää aktiivisen liikkumisen kriteerit. Sähköpyöräily on siis hyötyliikuntaa ja tutkitusti mukavaa!
WHO on arvioinut, että kun keski-ikäinen henkilö, joka ei juurikaan harrasta liikuntaa, alkaa kävellä tai pyöräillä viiden kilometrin työmatkan päivittäin, vähenee sydän- ja verisuonitautien riski jopa 50 %.

Lisätiedot

Kampanjan järjesti Valonia osana HEAT – Participatory urban planning for healthier urban communities -hanketta, joka saa rahoitusta Euroopan Unionin Central Baltic Interreg -ohjelmasta. Hankkeessa kehitetään osallistavaa kaupunkisuunnittelua. 

Keräsimme arvonnan yhteydessä Varsinais-Suomen asukkaiden toiveita kestävään liikkumiseen Valonian toiminnan tueksi. Kunnat eivät olleet kampanjan järjestäjiä. Valonia voi omassa toiminnassaan hyödyntää kampanjassa kerättyjä kommentteja sekä välittää viestiä kuntiin osana kuntayhteistyötämme.

Arvonta suoritettiin 2.6.2020. Arvonnassa mukana ovat 18.5.–1.6.2020 Instagramissa tai Twitterissä aihetunnisteella #bongaaboksi julkaistut kuvapostaukset, joissa näkyy kampanjapyörä, sekä tällä sivustolle olleella osallistumislomakkeella lähetetyt kuvat. 

Anna Sampo

Anna Sampo

viestintäasiantuntija
anna.sampo@valonia.fi
040 197 2257

Marja Tommola

Marja Tommola

Kestävän liikkumisen asiantuntija
marja.tommola@valonia.fi
040 8328 515