Liikenteen osuus koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes ja ylivoimaisesti suurin osa tästä aiheutuu henkilöautoilusta. Sekä kansallisesti että kansainvälisesti liikenteen päästöjä on välttämätöntä pienentää osana ilmastonmuutoksen hillintää. Yksi keskeisistä keinoista Suomen päästövähennystavoitteisiin pääsemiseksi on uudenlaisten käyttövoimien lisäksi autoilukilometrien vähentäminen. Hyvin toteutetut kuljetuspalvelut vähentävät päästöjä ja myös yksityisautoilua, sillä uudenlaisten kuljetuspalveluiden ja -ratkaisujen lisääntyminen esimerkiksi vähentää kaupunkilaisen tarvetta auton omistamiseen ja optimoi kuljetusreittejä.

Kestävämmässä ja vähähiilisessä kaupunkilogistiikassa on keskeistä löytää ratkaisuja niin sanotulle viimeiselle kilometrille (last mile) – nykyisin keskustoissa liikkuu paljon puolityhjiä jakeluautoja vailla pysäköintipaikkoja. Kestävät logistiikan ratkaisut ovat tiiviisti yhteydessä digitalisaatioon ja yhteiskäyttökonsepteihin.

Lupaavia tuloksia vähähiilisen kaupunkilogistiikan kokeiluista

Turussa ja Helsingissä on vuonna 2019 kokeiltu uusia, vähäpäästöisiä jakeluratkaisuja. Tarkoituksena on ollut löytää keinoja vähentää ilmastonmuutosta kiihdyttäviä ja terveyshaittoja aiheuttavia päästöjä sekä sujuvoittaa jakelua ruuhkaisessa keskustaympäristössä.

Turussa Puutorilla sijaitsee CityHUB, jossa operoivat DHL Express Finland Oy ja Turun osuuskaupan Kauppakassipalvelu. Viime kesänä hubista lähti lähetyksiä sähköjakelupyörillä ja kokeilu saa jatkoa tänä vuonna. Alkuvuodeksi DHL on ottanut käyttöön sähköisen pienjakeluajoneuvon, jonka talvenkestävyyttä yhtiön oli tarkoitus kokeilla. Talven oltua kovin leuto, ei varsinaisia lumikelejä ole päästy testaamaan. Kokeiluista on kuitenkin saatu niin hyviä tuloksia, että DHL jatkaa vähäpäästöisillä ajoneuvoilla tehtäviä keskustajakeluita myös ensi kesänä ja syksynä.

DB Schenker Finland Oy jakeli paketteja viime kesänä sähkörahtipyörällä Turun ammattikorkeakoulun Lemminkäisenkadun yksikön pihalle sijoitetusta kontista käsin. Lisäksi Matkahuollon linja-autoaseman toimipisteestä jaeltiin keskustan alueelle lähetyksiä sähköisellä pienajoneuvolla, jonka perään Turun AMK suunnitteli ja valmistutti pienen jakeluvaunun. Näihin liittyvien liiketoimintamallien kannattavuutta vielä selvitellään eivätkä kokeilut tällä erää ole saamassa jatkoa ainakaan samalla konseptilla. Nämäkin kokeilut sujuivat siinä mielessä hyvin, että esimerkiksi onnettomuuksia tai laiterikkoja ei sattunut.

Kuluvana vuonna kokeillaan digitaalisia ratkaisuja

Kuluvan vuoden aikana vähähiilisen kaupunkilogistiikan kokeiluja jatketaan muun muassa digitaalisten ratkaisujen testaamisella Turussa ja Helsingissä yhteistyössä yritysten kanssa. Turun kaupungin koordinoimana työn alla on kaksi kokeilua jakeluautojen purkupaikkojen seurantaan ja tilatietoihin liittyen. Turun ammattikorkeakoulu taas selvittää mahdollisuuksia taksien käyttöön tavaraliikenteen jakelussa.

Helsingissä kokeiltiin viime kesänä Tukkutorin alueella sähköskootterilla tapahtuvaa vähäpäästöisempää jakelua. Forum Virium Helsingin organisoimassa kokeilussa kuljetukset olivat suurimmalta osalta lähi- ja hävikkiruokaa. Kuljetukset eivät sellaisenaan enää jatku, mutta kokeilun tuloksena varmistui esimerkiksi tarve sovellukselle, jonka avulla tavara ja kuljettaja voisivat helpommin ja matalammalla kynnyksellä kohdata. Ensi kesänä Forum Virium tutkii autonomisen kulkuneuvon käyttöä lähijakelussa todennäköisimmin kauppakeskus Redin alueella. Tampereella on tutkittu miehittämättömien ilma-alusten eli droonien soveltamista kestävämpään citylogistiikkaan ja kesäksi 2020 on suunnitteilla kokeilu, jossa drooneilla kuljetetaan paketteja logistiikkayhtiön varastolta päivittäistavarakauppaan.

Edellä mainitut kokeilut ovat osa 6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanketta. Valonia tulee vuoden 2020 aikana koostamaan hankkeen oppeja visuaaliseksi viestintämateriaaliksi ja paneutumaan kestävämmän logistiikan asiakasnäkökulmaan.

Paula Väisänen

kestävän liikkumisen asiantuntija
paula.vaisanen@valonia.fi
044 907 5986