Energiaviisaat kaupungit -hankkeessa etsitään kuuden Suomen suurimman kaupungin voimin uusia älykkäitä ja vähähiilisyyttä tukevia ratkaisuja kaupunkien asuin- ja palvelukiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen. Osana tätä työtä Valonia ja Turun kaupunki haluavat kehittää rakennusten käyttäjien aktivoimista Turun kaupungin kiinteistöissä ja kehittämään teemaan liittyvää osallistavaa viestintää. Keskeistä käyttäjänäkökulman kehittämistyössä on löytää uudenlaisia visuaalisen esittämisen tapoja maallikolle hankalasti ymmärrettävän energiadatan käsittelyyn.

Visualisoinnin ja pelillistämisen teemoihin paneuduttiin toukokuussa järjestetyssä Energy Hackathonissa, jossa erilaiset tiimit kehittelivät energiateemaan liittyviä konsepteja. Hackathonin voittajaksi selviytynyt pelistudio Punnu Games on kesän ja syksyn aikana jatkokehittänyt voitokasta Fantastic energy -mobiilipeliään. Hackathonin voittajana pelistudio on saanut pelikehitykseen sparrausta myös energia-alan asiantuntijoilta, kuten Turku Energian tuotepäällikkö Mika Karbinilta, joka on avustanut pelitiimiä energiadatan hyödyntämisessä:

 ”Meillä kerätään paljon rakennusten kulutus- ja energiadataa. Datan hyödyntämisessä on valtavasti mahdollisuuksia ja olemme miettineet Punnu Gamesin kanssa, miten Turku Energian dataa voisi hyödyntää pelissä. GDPR aiheuttaa datan avaamiseen haasteita, mutta mikäli dataa voisi avata, loisi se mahdollisuuksia uusille energiatehokkuuden innovaatioille ja energian visualisoinnin kehittämiselle”, kommentoi Karbin.

Fantastinen energiapeli kiinnosti alakoululaisia

Energiansäästöviikon kunniaksi Paattisten koulun 5. luokkien oppilaat Turussa pääsivät testaamaan Fantastisen energiapelin ensimmäistä demoversiota. Testisession tavoitteena oli tuottaa pelitiimille arvokasta käyttäjätietoa sovelluksen käytettävyyteen liittyen sekä kerätä idearikkailta viidesluokkalaisilta eväitä jatkokehitykseen. Testiryhmänä toimiminen oli koululaisille varsin mieluisa kunniatehtävä ja arviointilomakkeiden täyttöön paneuduttiin pelihetken jälkeen asiaan kuuluvalla hartaudella.

Punnu Games edistää kestävää kehitystä ja tasa-arvoa pelien kautta

Punnu Gamesin Susanna Ilmanen kokee Energy Hackathonin olleen kuin heille räätälöity kilpailu, sillä yrityksen ydinarvoja ovat kestävä kehitys ja tasa-arvo.

”Energiatehokkuuden edistämiseen tähtäävän pelin innovoiminen osui juuri siihen, mitä me kaiken kaikkiaan Punnu Gamesissa teemme. Meille on tärkeää, että kaikilla peleillämme pyritään aikaansaamaan positiivista vaikutusta”, kertoo Ilmanen kollegansa Eeva Vuorisen kanssa.

Parhaillaan tekeillä oleva Fantastinen energiapeli tulee näillä näkymin näkemään päivänvalon alkukesästä 2020. Pelin kohderyhmänä ovat ennen kaikkea teini-ikäiset, nuoret aikuiset ja perheet. Tavoitteena on muun muassa lisätyn todellisuuden elementtejä hyödyntämällä tehdä energiateemasta sovelluksen käyttäjälle hauskaa, mutta peliin kytkeytyy hauskuuden ohella olennaisesti myös datan hyödyntäminen ja sen kautta oman energiankulutuksen kriittinen tarkastelu. Energiaviisaat kaupungit -hanke, erityisesti Turun kaupunki ja Valonia sekä Energy Hackathonin sparrausryhmä kulkevat Punnu Gamesin rinnalla koko pelinkehitysprosessin ajan.

Valonia haastatteli Punnu Gamesia Paattisten koulun testisession yhteydessä

mobiilipeliä pelaava lapsi

Anna Sampo

viestintävastaava
anna.sampo@valonia.fi
040 197 2257