Kukaan meistä ei ole immuuni mainoksille, joita tulvii monenlaisina aistiärsykkeinä. Jo päivittäisen bussimatkan varrella tulee nähneeksi valomainoksia, julisteita ja teippauksia mahdollisesti myös video- ja radiomainoksia. Kun matkalla selailee ajankuluksi sosiaalista mediaa, pomppaa omaan uutisvirtaan tuon tuostakin mainoksia kulutushyödykkeistä, jotka parantaisivat juuri minun elämänlaatuaniViestintätoimistojen tehostamia viestejä ja niiden suitsuttamaa elämäntapaa kannattaa kyseenalaistaa ja pohtia kriittisesti. Julkisten tilojen mainosjulisteet näkyvät meille kaikille samanlaisina, emmekä voi vaikuttaa siihen mitä näemme bussipysäkillä. Sen sijaan verkkomainontaan voi jossain määrin vaikuttaa myös itse. 

Esimerkiksi Google ja Facebook – sitä kautta myös Instagram – keräävät käyttäjistään dataa, jonka perusteella mainontaa kohdennetaan. Tähän tietoon pääset itse käsiksi tilisi asetuksista. Kiinnostuksenkohteet valikoituvat algoritmien uumeniin esimerkiksi sivusto- ja postaustykkäysten tai vierailtujen nettisivujen evästeiden perusteella, joten siivoaminen on säännöllisesti paikallaan. Tympeistä pop up -roskapostiviesteistä ja ylimääräisistä mainoksista pääset eroon myös lataamalla mainostenesto-ohjelman, kuten AdBlockin. Tämä tosin saattaa estää sinua näkemästä joidenkin nettisivujen hyödyllistäkin sisältöä. 

Kohdennettu markkinointi voi olla myös hyvä asia. Jos kiinnostuksenkohteet edustavat omia arvojasi, saat myös sen mukaista markkinointia – esimerkiksi tietoa kiinnostavista tapahtumista, kursseista tai tuotteista. Jos Facebook tietää sinun olevan kiinnostunut ympäristöstä ja ekologisuudesta, saat suuremmalla todennäköisyydellä selattavaksesi vaikkapa kotimaisten pienyritysten tuotteita tai mainoksia yrityksiltä, jotka aidosti panostavat vastuullisuuteen.  

Oma lukunsa on tietenkin nähdä yritysten viherpesun ja mainonnan läpi. Vihreä vastuullisuuskampanja ei riitä, mikäli yrityksen toiminta ei ole kokonaisuudessaan kestävällä pohjalla. Vastuullinen yritys kertoo tekemisistään ja tuotantoketjuista avoimesti, eikä johda kuluttajaa harhaan esimerkiksi satunnaisilla puunistutuslupauksilla. Yrityksiä kannattaa myös haastaa avoimuuteen: moneen firmaan saat nykyään yhteyden matalalla kynnyksellä Messengerinnettisivujen chatin tai Twitterin kautta. 

Maiju Oikarinen

Maiju Oikarinen

viestintäasiantuntija
maiju.oikarinen@valonia.fi
0405299411

Tilaa Ekovinkit sähköpostiisi: