Valonian Ympäristötekokilpailu järjestettiin viimeistä kertaa vuonna 2016. Kilpailun avulla nostettiin yhdenksäntoista vuoden ajan esiin pk-yrityksiä, jotka toimivat esimerkillisesti ympäristöasioissa. Kilpailun päättymisen yhteydessä Valonian toimialapäällikkö Riikka Leskinen luo lyhyen katsauksen kilpailun historiaan.

Ensimmäinen Ympäristötekokilpailu järjestettiin vuonna 1998. Tuolloin kestävä kehitys oli temaattisesti pinnalla ja eri puolilla maailmaa käynnistettiin paikallisia YK:n kestävän kehityksen Agenda 21-ohjelmia. Varsinais-Suomessa pohdittiin keinoja vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen, mutta myös kuntien hankintoihin. Syntyi idea ympäristötekokilpailusta, jonka myötä yritysten ympäristöasioita voitaisiin nostaa vahvemmin esille.

Kilpailuvuosilla oli erilaisia teemoja, muun muassa palvelut, tuotteet ja energiatehokkuus, jotta mukaan saatiin mahdollisimman monenlaisia yrityksiä. Ympäristötekokilpailuun ilmoittautui vuosien varrella satoja yrityksiä – kaikilta toimialoilta, eri puolilta Varsinais-Suomea.

"Kilpailun keskeisenä ajatuksena oli kuitenkin alusta asti, että ympäristötekoja voi tehdä millä tahansa toimialalla."

Kisassa on palkittu aikansa edelläkävijöitä, eikä monen alkuvuosien voittajan hyvä esimerkki ole edelleenkään vanhentunut. Voittajien joukkoon kuuluu kansainvälisestikin menestyviä yrityksiä, kuten Finnfoam tai Vahterus. Kilpailun avulla on rikottu myös ennakkoluuloja. Eräänä vuonna palkinto annettiin omalla alallaan hyvin vastuulliselle autohuoltamolle, vaikka yleisesti ajateltiin, että autoala ei voi olla ympäristöystävällinen. Kilpailun keskeisenä ajatuksena oli kuitenkin alusta asti, että ympäristötekoja voi tehdä millä tahansa toimialalla.

Ympäristöteot valikoitiin laajalla yhteistyöllä

Kaikki kilpailuun ilmoittautuneet yritykset katsastettiin tarkkaan eri alojen asiantuntijoita hyödyntäen. Kilpailun raatiin kuului yritysten, korkeakoulujen, järjestöjen ja median edustajia. Pitkäaikaisena kumppanina kilpailussa olivat Varsinais-Suomen Yrittäjät. Arviointivaiheessa pureuduttiin tarkkaan energian- ja vedenkulutukseen, materiaalivirtoihin, jätteisiin, päästöihin ja kuljetuksiin. Voittajat nostettiin tehokkaan viestinnän avulla hyviksi esimerkeiksi paitsi omalle toimialalleen, mutta myös kuluttajille.

"Yritysten menestyminen edellyttää liiketoiminnan kehittämistä vastuulliseksi ja resurssitehokkaaksi." 

Aikaa on kulunut ja tänä päivänä yhä useammat yritykset tarkastelevat omia toimintojaan ympäristöasioiden näkökulmasta. On kuitenkin tärkeää, että toimialojen sisällä osaaminen muun muassa energia- ja materiaalitehokkuuteen liittyen vahvistuu edelleen. Yritysten menestyminen edellyttää liiketoiminnan kehittämistä vastuulliseksi ja resurssitehokkaaksi. Siihen pakottavat asiakkaiden kasvavat vaatimukset sekä raaka-aineiden niukkuus. Ympäristöasiat eivät ole liiketoiminnan rajoite vaan uudenlainen mahdollisuus.

Ympäristötekoja kaivataan edelleen – kaikilta aloilta ja kaiken kokoisista yrityksistä. Hyvien esimerkkien esiin nostaminen on edelleen ajankohtaista ja tärkeää, mutta ympäristötekojen on oltava yritysten arkipäivää, syvällä liiketoiminnan ytimessä.

Haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita sekä kilpailuun osallistuneita yrityksiä. Yhteistyömme ympäristövastuullisen Varsinais-Suomen puolesta jatkuu myös tulevaisuudessa.