Ekovinkki 39/2019

Ovelta ovelle kiertäminen- tai puhelinmyynti ovat kotimyyntiä. Tyypillistä pihaan kurvaavalle aurinkopaneeli-, ikkuna- ja oviremontti- tms. myynnille on jopa yli kaksinkertainen hintataso ja usein kyseenalaiset suulliset myyntiargumentit. Jopa tarpeettomia remontteja on myyty vedoten mm. putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon tai viranomaisomaismääräyksiin.

Kotimyyntitilanteessa ei ole tarpeen laittaa nimeään mihinkään, jos ei ole ostopäätöstä tehnyt. Moni on luullut esittelytilanteessa vain kuitanneensa saadun tarjouksen ja yllätyksenä on tullut, että kyseinen paperi olikin jo sopimus. Pienellä tekstikoolla on usein painettu ikävimmät sopimusehdot, mm. etupainotteinen maksuerittäminen tai suuret ennakkomaksut.

Kun myyjä tulee kotiisi esittelemään tuotteitaan tai palveluitaan, älä koskaan päätä kauppaa heti, vaan nuku ainakin yön yli. Pyydä myyjää jättämään käynnin jälkeen kirjallinen tarjous liitetietoineen. Älä luota suullisesti sovittuihin tai ilmoitettuihin asioihin. Jos myyjä painostaa, etkä saa pyytämälläkään kaikkia papereita etukäteen, älä tee kauppaa.

Tee kaikki sopimukset ja sopimiset aina kirjallisesti. Pyydä sopimuspaperit nähtäville etukäteen. Sovi kirjallisesti myös aikatauluista ja mahdollisista viivästymiskorvauksista, takuuehdoista laitteille ja työlle sekä käytönopastuksesta.

Ole tarkkana, jos myyjä ehdottaa rahoitusyhtiön kanssa tehtävää sopimusta. Maksuerät ovat usein hyvin etupainotteisia ja ennakkomaksut suuria. Myös rahoitusyhtiöiden korot ovat korkeita. Jos urakoitsija saa ennakkomaksun ja ”häviää” tai menee konkurssiin, menetät yleensä ennakkomaksun käytännössä kokonaan.

Kuluttajalla tulee olla ainakin 14 päivää maksuaikaa kunkin maksuerän kohdalla. Viimeistä maksuerää ei pidä maksaa, ennen kuin urakka hyväksyttävästi valmis.

Lue lisää kuluttajan oikeuksista ja kuluttajaneuvonnasta: Kilpailu- ja kuluttajavirasto www.kkv.fi.

Vinkin laati Marjo Kekki Satakunnan energianeuvonnasta