Ekovinkki 18/2019

Keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä 22 prosenttia syntyy liikenteestä ja matkailusta. Neljäsosa liikenteen päästöistä taas muodostuu yksityisautolla taitettavista työmatkoista. Kaupunkiseudulla työmatkojen ympäristökuormaa voi keventää helposti joukkoliikennettä ja polkupyöräilyä suosimalla. Monella, erityisesti maaseudun asukkaalla, henkilöautoilu on kuitenkin välttämättömyys arjen sujuvuuden kannalta. Mikäli joukkoliikenteen hyödyntäminen ei ole realistinen vaihtoehto työmatkallasi, oivallinen keino vähentää liikkumisen hiilidioksidikuormaa on työskennellä osittain etänä kotitoimistolta käsin.

Työmatkat ovat Suomessa keskimäärin pitkähköjä: suomalaisen keskimääräinen työmatka on 14 kilometriä. Tämän keskivertomatkan mukaan laskettuna yksi etätyöpäivä viikossa voi vähentää hiilijalanjälkeäsi 9 prosenttia. Se tarkoittaa jopa 200 kiloa vähemmän hiiltä vuodessa, mikäli kuljet töihin henkilöautolla. Mitä pidempi työmatkasi on, tai mitä useammin työskentelet etänä, sitä suurempi on etätyöpäivän ympäristövaikutus.

Teknologian kehityksen myötä suurin osa nykypäivän asiantuntija- ja toimistotyöstä on mahdollista tehdä etänä. Kaikissa ammateissa satunnainenkaan etätyöskentely ei luonnollisesti ole mahdollista. Vastaavaan päästövähennyksen voi kuitenkin saavuttaa pitämällä etäpäivän sijaan työmatkapyöräilypäivän kerran viikossa.

Ympäristön lisäksi etätyöskentelijä säästää aikaa ja rahaa. Pitkän matkan kulkijaa etätyö hyödyttää eniten myös näillä mittareilla. Ympäristökuormituksen pienenemisen lisäksi mahdollisuus etätyöskentelyyn vaikuttaa positiivisesti työhyvinvointiin ja työrauha on etätyöpäivinä omaa luokkaansa.

Mikäli sinun työpaikallasi ei vielä tehdä etätyötä, ehdota etätyömahdollisuutta työnantajallesi. Etätyölle kannattaa työpaikalla laatia yhteiset pelisäännöt etätyöskentelyn aikaansaannosten raportointiin sekä etätyön aikaiseen sisäiseen viestintään liittyen. Etätyön etuja on helppo perustella työntekijöiden viihtyvyyden lisäämisen lisäksi esimerkiksi työpaikan ympäristövastuullisuuden parantumisella työmatkaliikenteen vähenemisen myötä.

Ekovinkin laati Anna Sampo Valoniasta