Ekovinkki 5/2019

Vuoden 2016 henkilöliikennetutkimuksen mukaan Turun seudulla kuljetaan autolla 43 % 1–2 km pituisista matkoista ja 56 % 2–3 km matkoista. Kauppa-, työ- ja harrastusmatkoista suuri osa on juuri näitä lyhyitä ajomatkoja, joista vuodessa kertyy hurja päästösaldo. Erityisesti kaupungeissa osan voi helposti korvata ympäristön kannalta kestävämmillä vaihtoehdoilla. Muutaman kilometrin säännöllisestä tepastelusta koituu pelkästään hyötyä.

Kiireisessä arjessa ulkoilu jää monelta vähiin, joten kävely tuo tervetullutta ulkohyötyliikuntaa. Kävely tutkitusti vähentää monien vakavien tautien riskiä, suojelee luustoa ja parantaa stressiä. Työmatka kävellen virkistää päivän aloitusta erityisesti sisätyötä tekevillä ja auttaa myös saamaan paremmat yöunet. Kauppamatkoilla tukeva ja tilava reppu on omiaan varsinkin talvella hankalissa ja liukkaissa olosuhteissa, jolloin vapaat kädet tasapainottavat etenemistä. Liukuesteet kengänpohjissa tuovat askellukseen pitoa ja varmuutta. Ennen liikuntaharrastusta kävely toimii kevyenä alkulämmittelynä, aktiivisen liikunnan jälkeen palautumisharjoituksena. Valitse reitti mahdollisuuksien mukaan luonnon läheisyydestä ja autoliikenteen osalta rauhalliselta alueelta.

Jos varsinkin taajaman ulkopuolella tutun raitin tallaaminen tuntuu pitkäveteiseltä, kokeile äänikirjojen tai podcastien kuuntelua! Käveleskellessä on hyvää aikaa uppoutua syvällisemmin itseä kiinnostavaan aiheeseen, tarjontaa on varmasti jokaiselle. Kuuntele esimerkiksi luontosuhteeseen ja metsään keskittyvää Havuhattu-podcast-sarjaa. Toisaalta hektisessä mediamyllerryksessä on oma arvonsa myös sillä, että ottaa hetken taukoa älylaitteista, pitää aistit valppaina ja keskittyy havainnoimaan lähiympäristöään monipuolisesti ja uudesta vinkkelistä.

Reipasta kokeilumieltä arjen liikkumisvalintoihin ja heijastimet mukaan!

Vinkin laati Jarkko Leka Valoniasta