Ekovinkki 2/2019

Auton lasien skrapaaminen ja kylmän auton käynnistely pakkassäällä on monelle autonomistajalle tuttu, mutta epämieluisa aamurutiini. Liikkeelle lähtö vie usein aikaa ja kiristää hermoja. Auton seisottaminen eli määräaikainen liikennekäytöstäpoisto voi olla yllättävä, mutta harkitsemisen arvoinen vaihtoehto kylmien talvikuukausien aikana – myös ympäristön kannalta.

Auton kylmäkäynnistyksessä syntyy kasvihuonekaasuja ja pienhiukkaspäästöjä enemmän kuin lämpimällä ilmalla. Nämä käynnistyksen aiheuttamat päästöt jäävät leijumaan kotipihalle. Kylmäkäynnistys kuluttaa auton moottoria enemmän, joten myös moottorin käyttöikä pitenee, kun auton annetaan levätä kylmimmän kauden ylitse. Talvella auto kuluttaa polttoainetta runsaammin kuin kesäajossa, koska moottori lämpenee kylmällä ilmalla hitaammin ja lisäksi sähkölaitteita käytetään ikkunoiden, penkkien ja sisätilojen lämmitykseen.

Ympäristön lisäksi auton seisottamisesta hyötyy myös lompakkosi. Kuvitellaan, että laitat kahdeksi kuukaudeksi seisontaan 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustetun Toyota Corollan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin verkkosivuilla olevan liikennekäytöstäpoiston kannattavuuslaskurin mukaan veroissa, vakuutuksissa ja polttoaineissa säästäisit tänä aikana yhteensä jopa 350 euroa.

Harva meistä kuitenkaan nukkuu talviunta, joten arjen liikkuminen on hoidettava jollakin keinolla sillä aikaa, kun auto on talvilevolla. Julkisen liikenteen ja muiden vaihtoehtoisten kulkupelien hyödyntäminen arjessa vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä. Turun seudun joukkoliikenteen kausikortti ei maksa edes kolmasosaa Corollakuskin säästämästä summasta. Autoilun vähentäminen lisää luonnollisesti myös hyötyliikuntaa arjessa ja ympäristöhyötyjen lisäksi voitkin havaita positiivisia vaikutuksia myös omassa hyvinvoinnissasi.

Ekovinkin laati Jussi Aaltonen Valoniasta