Ekovinkki 52/2018

Verkkokauppa voi parhaimmillaan olla vaivaton ja ekologinenkin tapa ostosten tekemiseen. Esimerkiksi elintarvikkeita voi tilata kotiinkuljetuksena, mikä vähentää tarvetta auton omistamiseen ja sitä kautta turhia yksityisautoilukilometrejä. Netistä tilaaminen vapauttaa aikaa mieluisampiin puuhiin kuten perheen kanssa oleiluun tai harrastamiseen. Verkkokaupalla on myös käänteinen, ympäristön kannalta haitallisempi puolensa. Lähetyksistä palautetaan jopa 30 %, mikä lisää kuljetuksia ja sitä kautta päästöjä.

Uusilla pakettipalveluratkaisuilla pyritään vähentämään kaupunkilogistiikan päästöjä ja helpottamaan pakettien saatavuutta. Pakettiautomaateista voi noutaa lähetyksen oman aikataulunsa mukaan, jolloin vältetään turhia ajokilometrejä ja jakeluliikennettä. Pakettiautomaatin voi tilata myös taloyhtiöön, jolloin automaattiin voi tilata ja palauttaa verkko-ostoksia, jättää lähteviä paketteja sekä hoitaa arkisia askareita, kuten pesulaan menevän pyykkipussin tai esimerkiksi korjaukseen menevän kännykän. Automaattiin voi vastaanottaa jopa ruokalähetyksiä. Logistiikkayrityksillä on jo tarjolla uudenlaisia, esimerkiksi robotiikkaa hyödyntäviä ja isojakin volyymeja käsitteleviä automaattiratkaisuja ja uusia palveluita kehitetään nyt kovaa vauhtia.

Uudenlaiset digitaaliset sovellukset pakettipalveluissa mahdollistavat nopean ja turvallisen valtuutuksen kolmannelle osapuolelle, jos lähetystä ei pääse itse hakemaan. Paikanninpalvelut ja seurantajärjestelmät vähentävät väärinkäytösten riskiä, minkä vuoksi yhä useammat yritykset ja yksityishenkilötkin voivat kuljettaa paketteja vaikka sivutyönään. Yleistymässä ovat myös Showroomit, joissa tavaroihin pääsee tutustumaan fyysisesti liikkeessä, mutta ostokset tehdään verkkokaupassa – näin on esimerkiksi tuotu huonekaluliikkeitä lähemmäs keskustaa.

Tutustu uusiin palveluihin ja ehdota myös taloyhtiöösi tai lähikauppaasi uuden pakettipisteen perustamista!

Vinkin laati Paula Väisänen Valoniasta